دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ، یک ابزار قدرتمند برای مدیریت کسب و کار امروزی
دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروز به یک کانال ارتباطی ضروری برای فروش بیشتر تبدیل شده است. و در طراحی استراتژیهای بازاریابی برای روشهای B2B (ارتباط میان شرکتها) و B2C (ارتباط با مشتریان) نقش بسیار مهمی را ایفا میکند.
با این وجود، برخی از مدیران، به بهانه کمبود زمان و بیشتر به دلیل عدم دانش و تخصص کافی برای استفاده از ابزارهای بازاریابی اینترنتی از آن اجتناب می کنند.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی شامل فعالیتها و اقداماتی است که شرکتها در فضای مجازی برای کسب و کار خود انجام میدهند.
دیجیتال مارکتینگ شامل وب سایتها ، وبلاگها ، رسانهها و شبکههای اجتماعی ، تبلیغات آنلاین و خبرنامهها میباشد . البته امروزه با توجه به سرعت در حال رشد فضای مجازی، تعریف بازاریابی اینترنتی بسیار گسترده تر و فراگیرتر شده است .
چرا دیجیتال مارکتینگ؟
یکی از ویژگیهای بازاریابی اینترنتی مدرن این است که، مشتریان بیشتر تمایل به مصرف محصولاتی را دارند که محتوای مد نظرشان درباره جستجوی محصولات و خدمات موجود در اینترنت با نیازهایشان همخوانی داشته باشد.
امروزه با توجه به تحقیقات گسترده در کشورهای توسعه یافته و در رابطه با دیجیتال مارکتینگ رفتار خرید مشتریان به صورت زیر ارزیابی شده است:
50% از مصرف کنندگان قبل از خرید یک محصول یا خدمات، در اینترنت جستجو میکنند.
25٪ از بزرگسالان مصرف کننده، محصولات آنلاین را خریداری میکنند.
15٪ از خریدهای آنلاین از طریق جستجو در موتورهای جستجو انجام میشود.
10٪ از خرید آنلاین به طور مستقیم از شبکههای اجتماعی است.
نقش دیجیتال مارکتینگ در بازار امروز
امروزه، حتی مصرف کنندگانی که تنها برای مقایسه ویژگیهای محصول خود در اینترنت جستجو میکنند، با تخمین درصد بالایی، امکان دارد که از همان سایتهای خرید و فروش محصولات آنلاین، کالا یا خدمات خود را خریداری کنند.
در دیجیتال مارکتینگ، به ویژه در شبکههای اجتماعی، مصرف کنندگان از روش معرفی به همدیگر استفاده بسیاری میکنند. که این مقیاس بسیار وسیعتر از تبلیغات به روش محیطی است.
اهمیت این روش و معرفی کالاها و خدمات به روش دیجیتال مارکتینگ برای شرکتهایی که فروشگاه خرید آنلاین دارند بسیار زیاد است.
بر اساس آمار جهانی دیجیتال مارکتینگ روز به روز در حال گسترده شدن است و بیش از 50 درصد از مردم به خرید آنلاین محصولات و خدمات روی آوردهاند.
علاوه بر این،شرکتهای دیگر هم رفتار مشابهی مانند مصرف کنندگان دارند ، آنها تحقیقات بازاریابی و تبلیغات خود را آنلاین انجام میدهند ، و بر اساس اطلاعات به دست آمده در اینترنت به صورت آنلاین تصمیمگیری میکنند.
دقیقا به همین خاطر است که استفاده از بازاریابی ترکیبی مخصوصا دیجیتال مارکتینگ ، باید در کسب و کار شما جایگاه ویژهای داشته باشد.
برای دیده شدن در فضای مجازی ، ابتدا باید بدانید که مصرف کنندگان چه میخواهند، در بازاریابی اینترنتی این مرحله پایه و اساس استراتژی رفتار فروش و تبلیغات شما است.
بازتاب استراتژیک
قبل از شروع به استفاده از دیجیتال مارکتینگ ، لازم است زمانی را برای تحقیق دربارهی رفتار مشتریان اینترنتی و نتایج طرح مورد نظر خود اختصاص بدهید :
مشتریان شما چه کسانی هستند؟
نیازهای آنها چیست؟
رفتارهای خرید آنها، به ویژه در اینترنت چگونه است؟
مزایای رقابتی و متمایز شرکت شما چیست؟
اهداف کسب و کار شما در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
این بررسی به شما این امکان را میدهد که با آگاهی بیشتری نسبت به خواستهها و نیازهای مشتریان اینترنتی برنامه دیجیتال مارکتینگ خود را طرح ریزی کنید که در نهایت فروش شما را بالاتر ببرد .
پس از شناسایی مهم ترین خواستهها و کانالهای ارتباطی برای رسیدن به مشتریان خود، باید وب سایت و محتوای را بسازید که قابل اعتماد و متعهد باشد.
محتوا کلید اصلی دیجیتال مارکتینگ
ایجاد محتوای مناسب یکی از کلیدهای بازاریابی اینترنتی است. مصرف کنندگانی که در فضای مجازی محصول یا خدماتی را جستجو میکنند به دنبال اطلاعات برای پاسخ به حل یک مشکل یا نیازشان هستند نه تبلیغات، بنابراین ضروری است که محتوایی که شرکت شما ایجاد می کند حداقل یک نیاز یا خواسته مشتری را برآورده کند.
اصولا تولید محتوای مناسب موجب اطلاع رسانی و آگاهی رساندن به تمام کاربران فضای مجازی میشود و از این راه به تمام مشتریان بالقوه و کنونی هم خدمات ارائه میدهد.
نکات اصلی برای تولید محتوا در دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ با به اشتراک گذاشتن اطلاعات ، ایدهها و تجربیات مشتریان قبلی خود بدون هیچ گونه سؤال مستقیم از کاربران اینترنتی دیگر آنها را راهنمایی میکند، زیرا تولید محتوا یک روش فروش مستقیم نیست، بلکه راهی برای ایجاد ارتباط با کاربران مجازی است.
ایده تولید محتوا باید بسیار ساده و قابل درک باشد و بتواند سریعا برای برند شما اعتبار و اعتماد سازی کند. در دیجیتال مارکتینگ این موضوع برای برند تجاری شما بسیار حائز اهمیت خواهد بود. به این خاطر که، مصرف کنندگانی که شما را نمیشناسند توسط یک برند ساده و با مفهوم شما میتوانند با کسب و کار شما آشنا شوند، پس از آشنایی مشتریان از طریق تولید محتوای شرکت شما، قطعا یک ارتباط بین برند شما و مشتریانتان صورت میگیرد که این موضوع در نهایت میتواند منجر به فروش شود.
شما با استفاده از تولید محتوا و ارتباط کاربران با محتوای تولیدیتان ،اعتبار و موقیعت برند خود را تثبیت میکنید.
برخی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
1. وب سایت و وبلاگ
وب سایت و وبلاگ هر دو محتوای شما را در فضای مجازی منتشر میکنند. تفاوت این دو در پویایی و فعالیت آنها است. وبلاگ، فضایی برای تعامل و ارتباط شخصی شما با دیگران است و شما با استفاده از وبلاگ خود میتوانید نظرات و تجربیات خود را با کاربران در میان بگذارید. اما وب سایت بیشتر مربوط به کسب و کار شرکت شما است و شما میتوانید با استفاده از وب سایت خدمات و محصولات خود را ارائه دهید. البته ناگفته نماند که شما برای طراحی یک وب سایت به خرید هاست و دامنه و برنامه نویسی حرفهای نیاز دارید که برای وبلاگ این گونه نیست.
2. فروشگاه آنلاین یا سایت فروشگاهی
فروشگاه آنلاین برای فروش محصولات در دیجیتال مارکتینگ استفاده میشود. شما میتوانید از طریق فروشگاه آنلاین محصولات خود را به کاربران اینترنتی بفروشید.
3. رسانههای اجتماعی
مصرف کنندگان بسیاری در رسانههای اجتماعی، به ویژه در اینستاگرام، تلگرام، فیس بوک و یوتیوب هستند. انواع متفاوتی از رسانههای اجتماعی در بازاریابی اینترنتی وجود دارد که هر کدام بخشی از کاربران اینترنتی را به خود جذب میکنند.
شما میتوانید با استفاده از یک استراتژی موفق از همهی این رسانهها استفاده بهینه را ببرید.
4. خبرنامه
خبرنامه هم یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای تمرکز بر روی ارائه ایدهها و مشتریان شما است، مشتریانی که به شما ایمیل خود را ارسال میکنند، به شما اجازه میدهند اطلاعات و خدمات مرتبط به آنها را برایشان ارسال کنید.
اغلب این خبرنامهها با استفاده از وب سایت شما ساخته میشود و به طور مستقیم با مشتریان شما در ارتباط است و این مزیت خبرنامهها است که برخلاف ابزارهای دیگر دیجیتال مارکتینگ این ارتباط را دارند.
5. تبلیغات آنلاین
گوگل و فیس بوک ابزارهایی را برای تجارت در بازاریابی اینترنتی به شما میدهند که به خوبی کار میکنند، زیرا ابزارهایشان به شما این امکان را میدهند که تبلیغات خود را با دستیابی به مشتریان وهدف خود را با دقت بالا و با هزینه بسیار پایینتر از رسانههای سنتی انجام دهید. تبلیغات به جذب مصرف کنندگان به وب سایت شما و استفاده آنها از تولید محتوای شما و در نهایت منجر به خرید آنها از سایت شما میشود.
به طور خلاصه، ستون مرکزی یک استراتژی بازاریابی اینترنتی خوب مشتری شماست. در دنیای امروز، شرکتهایی در میان مشتریان خود پابرجا هستند که موقعیتهای تجاری خود را در مکان هایی ایجاد کردهاند که بیشترین بازدید را دارد و آن چیزی نیست جز، استفاده از دیجیتال مارکتینگ
برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره دیجیتال مارکتینگ با شماره 09397725495 تماس بگیرید . تیم طراحی و دیجیتال مارکتینگ علی ایزی 24 ساعته همراه شماست
منبع : https://www.negaranco.com/digital-marketing/